miercuri, 12 decembrie 2012

Optimismul o stare de spirit, efectele benefice ale gandirii pozitive




Optimismul se invata

Optimismul este acea stare de spirit in care esti conectat la sine si reusesti sa gasesti solutii optime la probleme pe care le credeai de nerezolvat. De asemenea, aceasta stare de optimism te poate ajuta pe termen lung sa iti protejezi sanatatea mentala-emotionala si fizica si sa eviti aparitia diferitelor afectiuni generate de negativism. O atitudine optimista se poate obtine prin pastrarea cu regularitate a igienei mentale printr-o serie de tehnici care au rolul de a diminua efectele negative ale stresului si starii de incordare generate de tensiuni extrapsihice sau intrapsihice.




Unele dintre tehnicile care ar putea fi folosite sunt urmatoarele:

Respiratia 
Tehnicile de respiratie sunt foarte bune pentru dinamizarea energiei si obtinerea unei stari de bine in mod aproape instant. Prin focusarea atentiei pe actul respiratiei si exersarea unei respiratii corespunzatoare se poate obtine un echilibru minte-corp-suflet care permite detasarea de problema initiala si ofera posibilitatea de a lua decizii optime.

Afirmatiile
Afirmatiile sunt o serie de cuvinte sau expresii “puternice” de genul: "incepand de acum am mai multa grija de mine","ma iubesc si ma iert"‚"pot sa fac asta", "imi place de mine", "stiu ceea ce stiu si stiu ca pot", "eu sunt creatorul vietii mele si pot sa fac sa fie minunata" sau "ceea ce se intampla acum este util si folositor". Este important ca afirmatiile sa fie repetate de mai multe ori, preferabil cu voce tare, sa fie la timpul present si sa credem in ele, sa ne emotioneze. Chiar daca pot parea la inceput stupide, afirmatiile sunt unele dintre cele mai bune cai pentru pastrarea optimismulului si a starii de bine generale.

Zambetul 
Un simplu zambet poate ameliora dispozitia transmitand asupra creierului impulsul starii de bine. Daca ai incercat vreodata sa zambesti macar un minut fara oprire, probabil stii ca nu iti poti mentine o stare neplacuta si sa zambesti in acelasi timp.
Astfel, mentinerea unei atitudini pozitive in fata provocarilor vietii ne poate ameliora starea psihica si fizica.

Exercitiile fizice si dansul
Prin practicarea miscarii fizice se obtine, aproape spontan, o stare de bine, pe fondul eliberarii hormonilor raspunzatori de buna dispozitie, respectiv, endorfinele si serotonina. De asemenea, se echilibreaza starile de nervozitate generate de eliberarea unei cantitati de adrenalina in cazul in care stresul depaseste cantitatea maxima tolerata de organism. 
Practicand un sport se obtine si un aspect fizic mai placut, fapt ce poate contribui la cresterea stimei de sine. 

Aceasta perioada intre sfarsitul unui an si inceputul unuia nou este o perioada potrivita sa ne gandim unde suntem in acest moment si unde ne dorim sa fim peste un an pe vremea asta.
Cu totii avem experienta planurilor la inceput de an: ne gandim cum sa castigam mai multi bani sau cum sa slabim sau cum sa avem o relatie fericita. Din pacate, cele mai multe dintre persoanele, care isi fac planuri pentru anul care tocmai incepe, obtin, rareori, succes cu acestea si, cel mai adesea, se simt dezamagite si descurajate la doar o luna - doua de la inceputul anului. Asa ca, fara sa renuntam la a ne face planuri, sa incercam si o modalitate putin diferita de a face asta...

Mai intai, va propun sa ne intoarcem putin, sa mergem inapoi in 2012 si sa ne intrebam pentru ce anume din ce s-a intamplat sau ne-a oferit anul trecut putem fi multumiti si recunoscatori. Si sa facem o lista – 10 motive pentru care pot fi multumit (multumita) si recunoscator (recunoscatoare) anului 2012.

Cele mai multe dintre persoanele carora le-am cerut asta au avut o prima reactie de refuz: “A fost un an atat de greu, cum sa gasesc atat de multe motive pentru a fi multumit si recunoscator?” Dar pentru ca spatiul terapeutic este astfel creat incat sa dea posibilitatea de a reflecta si de a face lucrurile si altfel decat suntem obisnuiti, au gasit relativ usor. 

In al doilea rand, ce am vrea sa fie diferit in 2013? Sa listam 10 aspecte pe care le dorim diferite in 2013 fata de anul anterior. Cu siguranta, multe persoane isi doresc sa slabeasca, sa aiba mai multe resurse financiare sau sa-si gaseasca un partener si asa mai departe. Insa, este de preferat sa evitam aspectele de suprafata sau prea generale, de genul “voi face mai multe exercitii” sau “voi evita excesele de orice fel”. Putem sa ne gandim la starea pe care o dorim sa atingem: sa fim mai intelegatori, mai iubitori, mai calmi, mai multumiti. De exemplu, o clienta mi-a spus mai intai ca isi doreste o masina; reflectand la ceea ce ar fi obtinut cu aceasta – usurinta de a deplasa si de a depinde mai putin de factori exteriori, am realizat impreuna ca era vorba de fapt de o nevoie de independenta, care i-ar fi permis sa fie mai putin stresata sau incordata.

In al treilea rand, sa ne intrebam daca schimbarile pe care ni le dorim sunt rezonabile. Poate unele dintre acestea se refera mai mult la cei din jurul nostru si la schimbarile pe care acestia le pot face pentru ca noua sa ne fie bine. Sa ne gandim la ce ne dorim si la ce putem face diferit pentru noi insine in acest an. Si sa cream o lista cu 3 – 5 puncte pe care le consideram cele mai importante pentru noi in anul 2013. Facem si un plan pentru atingerea acestora, in care sa fim cat mai specifici si concreti si il vom aseza undeva la vedere.

La final, privim cele doua liste si reflectam la ceea ce trezeste in noi ceea ce am scris acolo. Pornind de la ceea ce s-a adunat si am construit pana acum, continuam cu asteptari rezonabile si cu o stare de spirit caracterizata de multumire si recunostinta pentru ceea ce suntem, astfel incat sa regasim aceste lucruri si peste un an.Voi ce credeti?

0 comentarii:

Trimiteţi un comentariu